I dag foregår det meste af vores nyhedscyklus online. Vi finder og læser vores nyheder på nettet og gennem de sociale medier. Og nyhederne bliver delt, kommenteret og debatteret på de sociale medier i et væk. Selvom det er positivt at skabe en åben og demokratisk debat, så er der en tendens til en mere polariserende og barsk tonen på de sociale. Især ved nyheder om “flygtninge og indvandrere” bliver der brugt polariserende vendinger. Tonen betyder, at mange afholder sig fra at deltage. Det er et demokratisk problem, vi mener, der skal gøres noget ved. Det er missionen bag AnmeldHad.

Ser du derfor et opslag eller kommentarer, som du mener er problematisk, kan du foretage dig følgende:

Anmeld til politiet

Opslag på sociale medier kan anmeldes til politiet hvis de (1) fremsætter trusler, (2) fremsætter racistiske eller andre ulovlige og diskriminerende ytringer, eller (3) fremsætter eller udbreder injurier

Indberet til AnmeldHad

AnmeldHad kan hjælpe med at håndtere hadefulde ytringer på sociale medier, såvel med en  juridisk vurdering som politianmeldelse, hvis det er det, der er brug for. Ligeledes bruger AnmeldHad anmeldelserne til dataindsamling.

Anmeld til Facebook

Hvis du ser opslag på Facebook, der opfordrer til vold, fremsætter trusler eller hadefulde påstande, blandt andet racistsiske, sexistiske, eller homofobiske, kan du anmelde dem til Facebook. Her kan Facebook vurdere opslaget, og eventuelt fjerne det, hvis det er imod sidens terms and conditions.

Herunder kan du se eksempler på Facebook opslag, der anmeldes