Som offentlig person har man et ansvar for at sikre, at ens udtalelser ikke støder, krænker, eller på anden måde bryder med regler og love. Offentlige personer er holdningsbærere, og skal være med til at skabe en god tone i den offentlige debat. Det er essentielt at magtpositioner ikke misbruges til at retfærdiggøre nedladende tale om vores medborgere. Alle er ansvarlige for at styrke vores samfund, og et aspekt af dette er at sikre den gode tone.

Projektet Anmeld Had blev sat i verden for at undersøge, om sproget kan fungere som eksklusionsmekanisme, og CFE har kunne konstatere at det var tilfældet.

Ligeledes viser en kampagne fra Norsk Røde Kors hvordan tonen om flygtninge på de sociale medier er blevet mere og mere voldsom.

Anmeld Had indsamler ikke proaktivt anmeldelser, men behandler udelukkende data om potentielle lovovertrædelser, som vi modtager fra offentligheden.

Nedenfor kan du se eksempler på hvorledes offentlige personer tidligere er blevet anmeldt for udtalelser, der bryder med loven.

Kim Hammer, Rødovre byråd
Anmeldt den 10. oktober 2017

Årsag til anmeldelse

Til et debatarrangement på Nyager skole i Rødovre den 9. oktober 2017, udtaler Kim Hammen:

“..muslimer er ødelæggende for den vestlige verden”

Alex Ahrendtsen, MF
Anmeldt den 13. juni 2016

Årsag til anmeldelse

I den debat på TV2 News udtaler Alex Ahrendtsen:
“Rettroende muslimer er jo til skade for folkestyret og demokratiet, og derfor er vi nødt til at slå hårdt ned på dem. Og især konvertitter er ekstreme, de er faktisk de værste”

Cheanne Nielsen, Kandidat til folketinget
Anmeldt den 20. september 2016

Årsag til anmeldelse

Til Dansk Folkepartis landsmøde (sep. 2016) udtaler Cheanne Nielsen fra talerstolen: “Udlændinge sviner, voldtager og dræber..”.

Status Juli 2018

Ukendt

Status Juli 2018

Ukendt

Mohamed Jammal, Imam
Anmeldt 23. juni 2016

Årsag til anmeldelse

Mohamed Jammal har i hhv. Skive folkeblad og Jyllandsposten udtalt sig om homoseksualitet og sidestillet det med pædofili og dyresex.

Daniel Carlsen, Partileder
Anmeldt 26 september 2016

Årsag til anmeldelse

For overtrædelse af våbenloven, efter at Daniel Carlsen på offentlig vej har uddelt spraydåser under betegnelsen ‘asylspray’ til forbigående.

Mogens Camre, Byrådsmedlem
Anmeldt – uvist (Ikke anmeldt af CFE)

Årsag til anmeldelse

Om jødernes situation i Europa skriver Mogens Camre i en Tweet: Muslimerne fortsætter, hvor Hitler sluttede. Kun den behandling, Hitler fik, vil ændre situationen.

Status

Mohammad Jammal er ved rette i Viborg idømt 14 dages betinget fængsel for at håne homoseksuelle

Status

Daniel Stokholm er af Retten i Sønderborg idømt 30 dages betinget fængsel i en sag om uddeling af asylspray.

Status februar 2016

Mogens Camre dømmes for racisme af Østre Landsret og straffes med en bøde på 8.000 kroner.